Az Országos
Magyar Cecília Egyesület ajánlása
Szeretettel
ajánlom templomi orgonistáink, kántoraink és orgonaművészeink
figyelmébe Kovács Szilárd „Laudate Dominum” című előjáték és intonáció
gyűjteményét a római katolikus népénektár dallamaihoz.
A
korálokat és népénekeket főként a liturgia keretein belül énekli a hívő
közösség. A különféle zenetörténeti korszakokban e felbecsülhetetlen
értékű dallamok egy részét a legjelentősebb szerzők billentyűs
hangszerekre is feldolgozták. A korálfeldolgozások eredeti funkciója a
néppel való versszakonkénti váltakozó /orgona-ének-orgona/
megszólaltatás gyakorlata volt az un. „alternatim praxis”, illetve a
koráléneklés hangszeres bevezetése, a gyülekezeti éneklés kísérése
valamint vokális megszólalások után a zenei anyag feldolgozott vagy
variált formájának postludiumként való alkalmazása. Liturgián kívüli
használatáról, koncerteken való alkalmazásáról csak az 1600-as évektől
kezdve vannak konkrét adataink.
A korálfeldolgozások
gyökerei
visszanyúlnak a 15.-16.-17. századi itáliai, Német, Spanyol, Angol és
Francia szerzőkhöz (Paumann iskola, Hofhaimer-kör, G. Cavazzoni, C.
Merulo, A. de Cabezón, J. Redford, Titelouze), tetőpontját és
kivirágzását pedig a középnémet Scheidt és Pachelbel valamint az
északnémet Scheidemann, Buxtehude és J. S. Bach orgonakoráljaiban éri
el.
A 19. és 20. században is gazdag
korálfeldolgozási anyag
született, amely a korai és későbbi barokk mesterek műveiben gyökerezik
és a romantikus, illetve kortárs egyházzenében (Mendelssohn, Brahms,
Franck, Reger, Dupré, Tournemire és Messiaen) él tovább.
Kovács
Szilárd munkája melyet most örömmel adunk kézbe és jó szívvel ajánlunk
kántorainknak és orgonistáinknak, méltó folytatása ennek az egyházzenei
tradíciónak. Tudatos szándékossággal főként a bachi kompozíciós
mintákat követi amikor a katolikus népénekhagyomány gyöngyszemeit
dolgozza fel, de későbbi zenetörténeti korszakok hangzásvilága és a
modern harmóniavilág is megjelenik néhány darabjában. A
kompozíciósorozat gyakorlati célt szolgál, sőt hiányt pótol, mert azt a
várakozást elégíti ki, hogy az evangélikus korálhoz hasonlóan a
katolikus népénekek dallamihoz is legyenek magas színvonalon megírt
barokk és modern stílusban készült feldolgozások.
Az
egyes
kompozíciók a templomi szertartások alkalmával az Isten dicséretére
énekelt népénekeinkhez kapcsolódnak. A liturgiában helye és
létjogosultsága van a meditációt és elmélyülést segítő közjátékoknak és
az önálló orgonazenének egyaránt.
Az intonációs
gyűjteményt
használhatja kezdő és haladó kántor, de felüdülést és örömet talál
benne a jó technikai készséggel és gyakorlattal rendelkező templomi
orgonista és orgonaművész is a liturgikus használat során és az
orgonakoncerteken egyaránt. A zeneművek adjanak egyházzenészeinknek
ösztönző erőt és jó példát arra is, hogy az előadói és improvizációs
készséget, gyakorlatot és ízlést érdemes fejleszteni és gazdagítani!
A
kötet zenei anyaga – mely remélhetőleg a további kiadásokban újabb
kompozíciókkal is bővül majd – tiszta forrás és patak, de folyóvá
növekedve egy tengert hivatott lelkileg és zeneileg táplálni:
kántorokat, orgonistákat, és a liturgikus cselekményekre összegyűlt
hívek ezreit.
Azt kívánom, hogy a minél gyakoribb
megszólaltatás
során hanganyaga valóban keljen életre és váljék imádsággá, mely
hangolja mindig Istendicséretre és áhítatra a templomba járó hívő
keresztény ember szívét!
Vác,
2007. január 26.
Varga László
OMCE központi igazgató
MALEZI egyházzenei főreferens
a váci székesegyház karnagya