Az Isteni Irgalmasság tiszteletének öt formája
1. Az Irgalmas Jézus, vagy más néven az Isteni Irgalmasság képének tisztelete
Az első ábrázolások
Fausztina nővér látomása alapján
készültek.
"Este,
amikor a cellámban voltam, megpillantottam az Úr Jézust fehér ruhában.
Egyik
kezét áldásra emelte, a másikkal megérintette mellén a ruháját.
Melléből a ruha
nyílásán két hatalmas sugár tört elő, egy piros és egy halvány. ... Kis
idő
múlva azt mondta Jézus: ´Fess egy képet annak alapján, amit látsz,
ezzel az
aláírással: Jézusom, bízom Benned.´ '' (Napló 47) "Azt kívánom, hogy a képet ... Húsvét után az
első vasárnapon ünnepélyesen áldják meg. Ez a vasárnap legyen az
Irgalmasság
ünnepe!'' (Napló 49)
A kép
mondanivalója szorosan kapcsolódik
ennek a vasárnapnak liturgiájához. Az Egyház ezen a napon János
Evangéliumát
olvassa fel, amikor a feltámadt Jézus megjelent az utolsó vacsora
termében, s
megalapította a bűnbánat szentségét (Jn. 20,19-29). Mint feltámadt
Üdvözítőt
ábrázolja Őt a kép, aki szenvedése és kereszthalála árán megváltott
minket. A
vér és víz sugarai, melyek a lándzsa által megnyitott szívéből törnek
elő, és a
keresztre feszítés sebei a Nagypéntek eseményeire emlékeztetnek (Jn.
19,17-18;
33,37). Éppen ezért Krisztusnak ezen a képén jellemző a két sugár,
melynek
jelentéséről kérdezve így válaszol az Úr:
"A
halvány sugár a vizet jelenti, ami a lelket tisztítja meg, a piros a
vért,
amely a lélek élete. ... Boldog, aki ezek árnyékában él.'' (Napló
299)
A lelket a keresztség és
bűnbánat szentsége
tisztítja meg, és legbőségesebben az Oltáriszentség táplálja. A két
sugár tehát
a szentségeket és a Szentlélek összes kegyelmét jelenti - amelynek
bibliai
jelképe a víz -, valamint az új szövetséget Isten és ember között,
amelyet
Jézus az Ő vére által kötött.
A kép nemcsak az
Isteni Irgalmasságot
ábrázolja, de emlékezetünkbe idézi az Isten iránti bizalom és a
felebarátaink
iránt tettekben megnyilvánuló szeretet kötelességét. A kép aláírása
Jézus
akaratából:
"Jézusom,
bízom Benned.'' "A kép emlékeztessen irgalmam követelményeire, mert a
legerősebb hit sem segít semmit cselekedetek nélkül.'' (Napló
742)
A kép így értelmezett kultuszához, - mely alapvetően a keresztény
bizalmon és
irgalmasságon nyugszik -, az Úr különböző ígéreteket fűzött: örök
üdvösséget, a
keresztény tökéletesség útján nagy előrehaladást, a boldog halál
kegyelmét és
minden más kegyelmet, melyet az emberek bizalommal kérnek.
"A kép
által sok kegyelmet fogok kiosztani a lelkeknek, ezért hozzáférhetővé
kell
tenni minden lélek számára.'' (Napló 570)
2. Az Irgalmasság ünnepe, az Irgalmasság Vasárnapja
Isten Irgalmasságának
tiszteletében ez áll első
helyen. Jézus első alkalommal 1931-ben, Plockban beszélt Fausztina
nővérnek
arról a kívánságáról, hogy ünnepet szenteljenek az Isten
Irgalmasságának:
"Azt kívánom, hogy legyen az
Irgalmasságnak ünnepe. Azt kívánom, hogy a képet, melyet ecsettel fogsz
megfesteni, húsvét után az első vasárnapon ünnepélyesen áldják meg! Ez
a vasárnap
legyen az Irgalmasság ünnepe!” (Napló 49)
Az Irgalmasság ünnepének
Húsvét utáni első
vasárnapra történő helyezése mély teológiai értelemmel bír, amely a
megváltás
húsvéti titka és az Isteni Irgalmasság titka között fennálló szoros
összefüggésre utal. Ezt az összefüggést hangsúlyozza az ünnepet
előkészítő
Isteni Irgalmassághoz végzett kilenced, amit Nagypénteken kell
elkezdeni.
Az ünnep nemcsak egy nap,
melyen Istent
különösképpen tiszteljük irgalmasságának titkában, hanem állandó
kegyelem
forrása minden ember számára:
"Azt
kívánom - mondta Jézus - hogy az Irgalmasság ünnepe menedék és menekvés
legyen
minden lélek, de főleg a szegény bűnösök részére.'' (Napló
699)
"Keserves
szenvedéseim ellenére elvesznek [egyes] lelkek. Utolsó mentőövet adok
nekik, ez
Irgalmasságom ünnepe. Ha nem dicsőítik irgalmamat, örökre elvesznek.'' (Napló
965)
Ennek az ünnepnek nagyságát a hozzáfűzött ígéretek nagyságával lehet
lemérni,
melyeket Jézus ígért:
"Aki ezen a napon az Élet
Forrásához
járul, bűnei és az értük járó büntetés teljes elengedését nyeri el.''
(Napló 300)
"Ezen
a napon megnyílik irgalmam mélysége: a kegyelmek tengerét árasztom
minden
lélekre, aki irgalmam forrásához közelít. Egy lélek se féljen közeledni
hozzám,
még ha bűnei skarlátpirosak lennének is” (Napló 699)
Eme nagy kegyelmek
elnyeréséhez teljesíteni kell
az Isten irgalma iránti tisztelet feltételeit, melyek: a bizalom Isten
jóságában, a felebaráti szeretet gyakorlása, a megszentelő kegyelem
állapotában
(szentgyónás után) méltó szentáldozás. Jézus mondta:
"Egyetlen
lélek sem nyerhet megigazulást, amíg nem fordul bizalommal
irgalmasságomhoz.
Ezért kell a Húsvét utáni első vasárnapot Irgalmasságomnak szentelni. A
papok
ezen a napon hirdessék a lelkeknek nagy és végtelen irgalmamat.''
(Napló
570)
3. Az Isteni
Irgalmasság rózsafüzére
Ezt a rózsafüzért Jézus
Vilniusban, 1935.
szeptember 13-14-én diktálta Fausztina nővérnek bocsánatért könyörgő,
Isten
haragját lecsillapító imaként (vö. Napló 474-476).
Ebben az imában az imádkozó felajánlja az Atyaistennek Jézus Krisztus
Testét,
Vérét, Lelkét és Istenségét saját maga, felebarátai és az egész világ
bűneinek
bocsánatáért. Mialatt egyesül Jézus áldozatával, hivatkozik arra a
szeretetre,
mellyel a Mennyei Atya Fiában megajándékozott minden embert.
Ebben az imában irgalmat
kérünk magunknak, és az
egész világnak. Ezzel az irgalmasság cselekedetét gyakoroljuk. Az
alapvető
bizalom és minden jó ima feltétele mellett (alázat, kitartás, Isten
akaratával
való egyesülés) a hívők elnyerhetik Krisztus ígéretét, mely főleg
haláluk
óráját illeti: a megtérés kegyelmét és a békés halált. Nemcsak azok,
akik ezt a
rózsafüzért imádkozzák, hanem a haldoklók is, akik mellett ezt mások
mondják.
Jézus mondta:
"Ha
ezt az imát haldokló mellett mondják, mérséklődik Isten haragja és
mérhetetlen
irgalom veszi körül a lelket.'' (Napló 811)
Az általános ígéret így
hangzik:
"Úgy
tetszik nekem, hogy ez által az ima által mindent megadjak, amire engem
kértek (Napló
1541), ... ha ez megegyezik
akaratommal.'' (Napló 1731)
Más helyen ezt mondta
Jézus:
"E
rózsafüzér imádkozásával közelebb hozod hozzám az emberiséget.'' (Napló
929)
"Azokat a lelkeket, akik ezt a rózsafüzért imádkozzák, már életükben
körülöleli irgalmam, különösen pedig haláluk óráján.'' (Napló
754)
4. Az Irgalmasság órája
1937 októberében Krakkóban
Fausztina nővér
figyelmét az Úr Jézus halála órájának tiszteletére hívta fel:
"Valahányszor
hallod, hogy hármat üt az óra, merülj el teljesen irgalmasságomban,
dicsőítsd
és magasztald; hívd le az egész világra hatalmát, főleg a szegény
bűnösökre,
mert az irgalom ebben az órában nyílt meg teljesen a lelkek számára.'' (Napló
1572)
Az Úr Jézus elég pontosan
megadta azt az imamódot
is, ami Isten Irgalmasságának kultuszában ennek a formának legjobban
megfelel:
"Igyekezz
ebben az órában elvégezni a keresztutat! - mondta
Fausztinának - Ha ez nem lehetséges, kis
időre térj be a
kápolnába, tiszteld irgalommal teli Szívemet a Legméltóságosabb
Oltáriszentségben. Ha ez sem lehetséges, akkor merülj el imádságban –
ha
röviden is – ott, ahol éppen vagy.” (Napló 1527)
"Ebben az órában - mondta Jézus -
kéréseddel mindent elnyersz magad és mások számára. Ebben az órában
lépett a
kegyelem a világba: az irgalom legyőzte az igazságosságot.'' (Napló
1572)
5. Az Irgalmasság
tiszteletének terjesztése
"Azokat
a lelkeket, akik irgalmasságom tiszteletét terjesztik, egész életükben
megoltalmazom, mint gyengéd anya óvja csecsemőjét. Haláluk óráján pedig
nem
bírájuk, hanem irgalmas Megváltójuk leszek” (Napló 1075)
Az Isten Irgalmassága
iránti kultusz lényege: az
Isten iránti keresztény bizalom és a felebarát tettekben megnyilvánuló
szeretete. Az Úr Jézus "teremtményeitől bizalmat'' követel, valamint az
irgalmasság cselekedeteinek végrehajtását tettel, szóval vagy
imádsággal.
"Felebarátaid
iránt mindig és mindenhol irgalmasságot kell tanúsítanod. Ez elől nem
térhetsz
ki sem kényszerre hivatkozva, sem kifogással, sem bocsánatkéréssel.'' (Napló
742)
Jézus azt kívánja
tisztelőitől, hogy a nap
folyamán legalább egy jó cselekedetet végezzenek felebarátaikért.
Az Isteni Irgalmasság tiszteletének terjesztése nem kíván feltétlenül
sok szót,
hanem a hit keresztény alapját, az Isten iránti bizalmat követeli meg,
és azt,
hogy minél irgalmasabbak legyünk. Az apostoli küldetés ezen példáját
adta
életével Fausztina nővér.
(Forrás: www.irgalmasjezus.hu)