Bocsa József: Az Isteni irgalmasság és az engesztelés
Bizalom
az Irgalmas
Istenben IV. Országos Konferencián elhangzott előadás. Vác,
2012.04.14.
Forrás:
http://engesztelok.hu/irasok-tanulmanyok/az-isteni-irgalmassag-es-az-engeszteles
Előadásomat úgy készítettem el, hogy Faustyna nővér naplójából kikerestem az engeszteléssel kapcsolatos részeket. Megnéztem ezek szövegkörnyezetét, és ezt próbáltam elemezni.
Az első, ami témánk szempontjából különösebb elemzés nélkül is szembetűnik, az Irgalmasság Rózsafüzér fohászai: „Örök Atya, felajánlom neked Szeretett Fiadnak, a mi Urunk, Jézus Krisztusnak testét és vérét, lelkét és istenségét engesztelésül bűneinkért és az egész világ bűneiért.” Azt mondhatjuk, hogy az egész Irgalmasság rózsafüzér az engesztelésről szól. Mit ismétlünk benne a legtöbbször? Jézus fájdalmas kínszenvedéséért irgalmazz nekünk és az egész világnak! Uram irgalmazz, Krisztus kegyelmezz, Uram irgalmazz! A szentmisében is Isten irgalmáért esedezünk. A szentmise Jézus keresztáldozatának a megújítása, jelenvalóvá tétele. Az ő élete, szenvedése, kereszthalála engesztelte ki, vagyis békítette össze Istent és az emberiséget. „Jézus Krisztus az engesztelő áldozat bűneinkért, nemcsak a mieinkért, hanem az egész világ bűneiért is.” (1 Jn,2,2)
Jézus az, aki engesztelést nyújt a Mennyei Atyának. A napló 200. pontjában ezt olvassuk: „Jézusom, Te kiálltad ezt a szenvedést, hogy engesztelést nyújts Atyádnak.”
Jézus engesztelése az alapvető, a mi engesztelésünk nem más, mint Jézus engesztelésére való hivatkozás, ahhoz való imádságos társulás. Jézust testét és vérét, lelkét és Istenségét ajánljuk fel a saját bűneinkért, és az egész világ bűneiért. Csatlakozunk Jézus kéréséhez, hogy a Mennyei Atya irgalmazzon nekünk. Irgalmazzon nekünk személyesen, akik imádkozunk, és azoknak is, akikért, akik helyett imádkozunk. A mi engesztelésünknek a lényege ez a Jézus imájához és áldozatához való közbenjáró társulás, csatlakozás.
Az
engesztelés célja Isten irgalmasságának az
eljuttatása minél több emberhez annak érdekében, hogy a bűnösök
kiengesztelődjenek, vagyis újra szeretetkapcsolatba kerüljenek Istennel
és
embertársaikkal, akikben Isten jelen van. „Bűnbe
esett az ember és bűnét kiengesztelni képtelen” – olvassuk a
naplóban
(103). Ezt a szeretetkapcsolatot csak Jézus tudta helyreállítani. Az
engesztelést Jézus nyújtja, de Faustyna nővér is odaáll áldozatként
Isten elé,
és minket is erre buzdít, hogy együttesen, minél többen kérjük: Isten
irgalmasságában
könyörüljön a bűnös emberen.
Miért kell engesztelnünk? Másként fogalmazva, mik azok a bűnök, amik leginkább akadályozzák a szeretetkapcsolatot Istennel és embertársainkkal?
A napló különböző helyeiről a következő célokat gyűjthetjük össze:
- Saját
cselekedeteinkért – saját
egyenesen bűnös cselekedeteinkért, ill. azokért, amelyek tökéletlenek,
nincsenek összhangban Isten akaratával, terveivel
- A
káromlásokért – „Jézusom,
engesztelésül a káromlókért, hallgatni fogok, amikor ártatlanul
vádolnak, hogy
legalább így, részben kárpótoljalak Téged.”
- A
méltatlan szentáldozásokért – „Ma megláttam a
Szentáldozásnál, milyen
ellenszenvvel közeledik az Úr egy lélekhez. Úgy lép be szívébe, mint
egy sötét
kamrába – szenvedésre. Bocsánatáért esedeztem s engeszteltem ezért a
megbántásért.” (1280)
- A
bizalmatlanságért – „Szeretnélek kiengesztelni
Téged sok lélek
bizalmatlanságáért, akik félnek bizalmukkal megajándékozni Téged... Ó,
mennyire
vágyom, hogy ismerjék meg a lelkek az Irgalom ünnepét!” (505)
- A
választottak bűneiért – amelyek
különös fájdalmat okoznak Jézusnak.
- Az
anyaméhben megölt életekért –
szinte elviselhetetlenek voltak a fájdalmak, amiket ezért el kellett
viselnie a
nővérnek
Ennyi
volt,
amit az engeszteléssel kapcsolatban kigyűjtöttem a Naplóból. Összegezve
elmondhatjuk, engesztelnünk kell minden bűnért, mindenért, ami bántja
Istent.
Engesztelünk és engesztelnünk kell saját cselekedeteinkért, szeretteink
és
embertársaink bűneiért, és nemzetünk bűneiért.
Hogyan engeszteljünk?
Ugyancsak a Napló különböző helyeiről a következő engesztelési módokat gyűjtöttem össze:
1. Önmegtagadással,
vezekléssel,
együttérzéssel – „Ma a Passió alatt
megpillantottam a meggyötört Jézust. Fején töviskoszorú, kezében
nádszál. Jézus
hallgatott. A zsoldosok versengve fáradoztak kínzásán. Jézus semmit sem
szólt,
csak rám nézett. Erre a pillantásra megéreztem szörnyű kínjait. Mi még
csak nem
is sejtjük, mennyit szenvedett értünk Jézus keresztre feszítése előtt.
Lelkem
tele van fájdalommal és
vágyakozással. Nagy gyűlöletet éreztem
lelkemben a bűn iránt. Saját legkisebb hűtlenségem is óriási hegynek
tűnik.
Önmegtagadással és vezekléssel engesztelek. Ha a meggyötört Jézust
nézem,
szívem meg akar szakadni, s azon tűnődöm, mi történik majd a
bűnösökkel, ha nem
akarnak Jézus szenvedéséből lelki hasznot meríteni.” (948)
2. Jézus
lelki világában való
elmélyedéssel, az ő erényeinek az utánzásával – „Midőn
ezen imádságból felemelkedtem, és a térdeplőmhöz mentem, hirtelen
megpillantottam Jézust. Olyan volt, mint az ostorozáskor. Kezében egy
fehér
köntöst és egy zsinórt tartott. A köntössel felöltöztetett, a zsinórt
pedig a
derekamra kötötte. Betakart egy piros köpennyel, amilyennel szenvedései
idején őt
is betakarták, és azonos színű fátylat adott rám. Majd így szólt: „Azt
kívánom,
hogy merülj el mélyebben lelki világomban, szelíd vagyok és alázatos
szívű.”
(526)
3. A
Jézussal való bensőséges
egyesüléssel – csak őáltala, ővele és őbenne lehetünk Istennek
tetszésére.
4. Azáltal,
hogy egyesítjük minden cselekedetünket Jézus cselekedeteivel – Ezt
mondja a nővérnek Jézus: „Imát, böjtöt,
önmegtagadást, munkát és minden szenvedést az én imámmal, böjtömmel,
önmegtagadásommal, munkámmal és szenvedésemmel fogsz egyesíteni!”
5. Engesztelő
szentáldozással – „Beteg voltam, nem vehettem
részt a
szentmisén. Kis idő múlva megpillantottam a Szűzanyát kimondhatatlan
szépségben.
Azt mondta: Leányom, imát, imát és újra csak imát kérek tőled a
világért és
főleg Hazádért. Kilenc napig végezz engesztelő Szentáldozást, s
kapcsolódj
bensőségesen a szentmise áldozatba. A kilenc nap alatt áldozatként
fogsz állni
Isten előtt. Mindenhol, mindig és minden időben, akár nappal, akár
éjjel,
ahányszor felébredsz, imádkozz lelkedben. Lélekben mindig lehet
imádkozni.”
(1934)
6. A
szenvedések elfogadása és
felajánlása által, amelyeket Isten megenged életünkben – „Ma
péntek van. A szentmise alatt nagy kínokat éreztem a testemben:
kezeimen, lábaimon, oldalamon. Ezeket a szenvedéseket a bűnösökért való
engesztelésül engedi rám az Úr. Rövid ideig tartanak, de nagyon
súlyosak; nem
szenvedek többet pár percnél, de a benyomás sokáig tart, és nagyon
élénk.” (942)
– Hány és hány kisebb-nagyobb szenvedés, fájdalom ér bennünket nap mint
nap. Mennyi
alkalom az elfogadásra és felajánlásra!
Milyen
hatásai, eredménye, következményei vannak az engesztelésnek?
1.
Mindenekelőtt
az, hogy megvalósul az engesztelés
tulajdonképpeni célja, amiről az elején volt szó: sokan
kiengesztelődnek
Istennel, helyes szeretetkapcsolatba kerülnek vele, és így
megmenekülnek a kárhozattól.
Emellett az alapvető hatás mellett
van még a Naplóban három
nagyon fontos következmény, amely figyelmet érdemel. Az első kettő
önmagunk
különleges megszentelődését, az üdvösség útján való előrehaladását
jelenti, a
másik azokét, akiknek Isten különleges szerepet szánt a többi ember
üdvözülésében.
2. „Az
engesztelés elválaszthatatlan kapcsolatban tart Istennel.”
– Sokan panaszkodnak arról, hogy
nehezen tudnak imádkozni, szétszórtak, elviszik őket a napi tennivalók.
Az
összeszedett ima technika kérdése is, lehet jó és rossz technikával
imádkozni.
De ha gyökerénél reformáljuk meg imaéletünket, akkor az említett
problémákat is
orvosoljuk. Ne elsősorban saját kéréseinket vigyük oda imádságban az
Atya elé,
hanem azt, ami Jézus legfőbb célja, a lelkek üdvözítése. Ha azonosulunk
Jézus
céljaival, belehelyezkedünk az Ő lelki világába, ez egyúttal mélyíti az
Istennel
való kapcsolatunkat is, elválaszthatatlan kapcsolatban tart minket
Istennel. Ez
külön is szerepel a Naplóban.
3. „Ez
a szándék tökéletesíti cselekedeteinket, mert mindaz, amit teszünk, a
halhatatlan lelkeket szolgálja”
–A papok és szerzetesek a lelkek üdvözítésére,
Istenhez vezetésére teszik fel egész életüket. Abban, hogy ők jól
végezzék
munkájukat, nagyon fontos szerepe van az engesztelésnek. A nővér
egyenesen így
fogalmaz:
4. A
papok, szerzetesek ereje az
engesztelésből származik – „Rád bízok
két, szívemnek igen drága gyöngyöt. Ezek a papok és a szerzetesek
lelkei. Értük
különösen sokat fogsz imádkozni. Erejük a ti önmegtagadásotokból fog
fakadni.
Imát, böjtöt, önmegtagadást, munkát és minden szenvedést az én imámmal,
böjtömmel, önmegtagadásommal, munkámmal és szenvedésemmel fogsz
egyesíteni. Így
lesz erejük Atyám előtt.” – Íme, mennyire fontos a papokért,
szerzetesekért
való imádság!
Sokan nem tudnak ma mit kezdeni Isten haragjával.
Pedig a Szentírásban, az egyház hagyományában (Gondoljunk csak a Dies
irae-re),
Faustyna nővér naplójában, és más engeszteléssel kapcsolatos misztikus
írásokban is gyakran esik szó Isten haragjáról. Faustyna nővérnél ilyen
kifejezéseket találunk magával az Irgalmasság Rózsafüzérrel
kapcsolatban: „Ez az ima haragom enyhítésére
szolgál”
(181) Vagy: ,,Egy alázatos és szerető lélek
imája lefegyverzi Atyám haragját, s levonja az áldások tengerét.”
(320) Az
531. pontban az szerepel, hogy „Csillapítsd
Isten méltó haragját!” Amikor pedig egyik alkalommal magát a
szentáldozásnál engesztelésül ajánlotta fel, azt érezte, hogy ő maga
Isten
haragjának a tárgya. Így olvashatjuk: „Azt mondtam az Úrnak: ,,Jézusom, ma mindent a bűnösökért ajánlok
fel. Igazságosságod csapása engem sújtson, és az irgalmasság tengere
jusson a
bűnös lelkeknek.– Az Úr meghallgatta kérésemet. Sok lélek megtért az
Úrhoz, de
én haldokoltam Isten igazságosságának a súlya alatt. Éreztem, hogy a
felséges Isten
haragjának vagyok a tárgya” (927).
Annak a teológiai problémának a megoldására most nem vállalkozom, hogy, mennyiben beszélhetünk Istenben haragról. Csak arra a kettős mércére szeretném felhívni a figyelmet, amit sokan alkalmaznak magánkinyilatkoztatásokkal kapcsolatban. Ha Isten haragjáról olvasnak egy üzenetben, magánkinyilatkoztatásban, ez elégséges oknak számít szemükben arra, hogy megkérdőjelezzék a szóban forgó magánkinyilatkoztatás vagy üzenet hitelességét. De ugyanezen az alapon meg lehetne kérdőjelezni a Szentírás hitelességét is. De ott az exegézis, a szentírás-magyarázat eszközéhez nyúlunk. Nem lennénk igazságosabbak, ha magánkinyilatkoztatások esetén is ilyen részeknél inkább az exegézis eszközéhez nyúlnánk? (Csak zárójelben jegyezem meg, hogy a Magyar Katolikus Püspöki Kar 1946-os karácsonyi engesztelésről szóló körlevele szó szerint így fogalmaz, amit első helyen Mindszenty József bíboros írt alá: „A Szűzanya Szeplőtelen Szívét engeszteljük, érdemeinket egyesítsük Mária édesanyánk közbenjáró könyörgésével, ez kedves és haragcsillapító áldozat lesz Isten előtt. Ezt az engesztelést anyai felsőbbségével kívánja az Egyház, különösen azóta, hogy a fatimai jelenés negyedszázados fordulóján XII. Pius pápa felajánlotta az Egyházat és az emberiséget a Szűzanya Szeplőtelen Szívének. Ekkor nevezte az Isten anyját a Világ Királynőjének.”)
Az Isten haragjához kapcsolódó alapvető teológiai probléma az engesztelés mibenlétének és szükségességének a kérdése. Miért kellett Jézusnak ilyen kemény árat fizetnie azért, hogy kiengesztelje egymással Istent és a bűnbeesett embert? Anélkül, hogy ennek a tárgyalásába is mélyebben belemennénk befejezésül egy szép idézetet szeretnék kiemelni a Naplóból, amely egyúttal átvezet a következő konferenciához, amelynek egyik színhelye ugyancsak ez a váci Székesegyház lesz egy év múlva (2013. május 10-11., www.ek2013.hu). Nevezetesen az 1938-as Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus 75 évfordulójáról való megemlékezés Eucharisztikus Konferencia formájában.
A napló 1747. pontjában ezt olvashatjuk: „Istenem, Ki egyetlen szavaddal sok ezer világot tudnál megváltani. Igazságodnak Jézus egyetlen sóhaja elégtételt tudott volna adni. De Te, Jézusom, tisztán irántunk való szeretetből magad vállaltad a szörnyű szenvedést. Egyetlen óhajod kiengesztelte volna Atyád igazságosságát, minden szenvedésed, megsemmisülésed, egyedül felfoghatatlan szereteted és irgalmad műve. S mikor elhagytad ezt a földet, ó, Uram, velünk akartál maradni, s itt hagytad saját magadat az Oltáriszentségben, szélesre tárva irgalmasságodat... (A következő szavak mind az Eucharisztiáról szólnak!) Mindnyájunkat meghívtál szeretetednek ehhez a forrásához. Itt van irgalmad temploma, tehetetlenségünk gyógyszere. Hozzád, mint élő forráshoz, siet minden lélek. Némelyek, mint a szeretetedre szomjas szarvasok, mások pedig, hogy bűneik sebét megtisztítsák; s vannak, akiket kimerített az élet, azok új erőt merítenek Belőled. Abban a pillanatban, amikor a kereszten meghaltál, az örök élettel ajándékoztál meg minket. Feltártad legszentebb oldaladat, megnyitva nekünk irgalmad kimeríthetetlen forrását. A legdrágábbat adtad, amid volt: Szíved vérét és vizét. Ez irgalmad mindenhatósága, ebből árad ránk minden kegyelem.”
Jézus
keresztáldozatának a megújítás, az
irgalmasságnak az élő forrása, tehetetlenségünknek a gyógyszere,
sebeinknek a
megtisztítója, kimerült erőforrásaink feltöltője, szeretetünk legfőbb
csillapítója az Eucharisztiában köztünk lévő Jézus. Az Eucharisztia
megünneplése lesz a nap egyik lezárása. Hamarosan következik a
Szentségimádás.
És az Eucharisztiának a fontosságára akarja ráirányítani a figyelmet az
egy
év múlva megrendezendő Eucharisztikus
Konferencia is, amelynek nyilvános meghirdetése
éppen ez
a mai Isteni Irgalmasság Konferencia. Szórólapokat az egyik kinti
asztaltól
vihetünk magunkkal.